Предмет: Біологія.
Клас: 9.
Тема: Дихання. Будова і функції органів дихання.
Цілі уроку: формувати в учнів поняття про будову й функції органів дихання, ознайомити учнів зі значенням дихання; виховувати екологічний і здоров’язбережувальний світогляд; розвивати вміння спостерігати, логічно мислити, робити висновки.
Обладнання й матеріали: роздавальні картки, іллюстрації загального плану будови органів дихання, презентація теми: «Дихання».
Методи й прийоми: робота в групах, проблемне питання, « Цікавий факт», робота з термінами «Пошук інформації», «Доповніть таблицю», «Гроно», складання схем, розповідь, бесіда.
Базові поняття й терміни: дихання, легеневе дихання, клітинне дихання, повітроносні шляхи, легені, альвеоли.
Тип уроку: формування нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Робота в тимчасових групах
Кожна група отримує своє завдання на дидактичній картці. Протягом 2 хвилин обговорює, й один представник від групи відповідає.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Тема уроку записана на дошці. Учні ознайомлюються із планом на урок.
План
1. Що називають диханням?
2. Значення дихання.
3. Будова і функції дихальної системи.
Проблемне питання
У романі Олександра Бєляєва «Людина-амфібія» описано юнака, якому пересадили зябра акули, і він міг жити під водою. Як на вашу думку, чи можна насправді створити такого Іхтіандра?
( Наприкінці уроку учні мають дати відповідь на питання.)
VI. Мотивація навчальної діяльності учнів
«Цікавий факт»
(Розповідає учень)
Вдихаючи , ми щоразу втягуємо в себе півлітра повітря.
Без повітря людина може прожити близько 5 хвилин. У порожнині носа на 1 мм. кв. слизової оболонки припадає близько 150 залоз, що виділяють слиз.
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь. Презентація «Дихання. Значення дихання».
1. Що називають диханням? Які види дихання у людини?
Робота з термінами. Прийом «Пошук інформації»
Робота з підручником (параграф 29, с. 88)
( Знайти відповідні терміни і записати у робочий зошит).
Заповнити схему на дошці
Дихання
Внутрішнє Зовнішнє
2. Значення дихання (слайд)
Бесіда
Як ви вважаєте, яке значення має дихання для людини?
(Відповіді учнів)
Фізкультхвилинка
Зробити 8-10 вдихів і видихів через праву й ліву ніздрі, по черзі притискаючи то одну, то іншу.
3. Будова і функції дихальної системи
Робота в групах
Учні в підручнику знаходять відповіді на завдання.
Протягом 3-4 хвилин учні у групах читають і обговорюють завдання, які вже винесені на картках. Потім роблять повідомлення.
Учитель показує дихальну систему на іллюстраціях або на розбірній моделі вивчаючої системи.
Прийом «Доповніть таблицю»
Органи дихання
Орган дихання
|
Особливості будови
|
Функції, що виконуються
|
Носова порожнина
| ||
Гортань
| ||
Трахея
| ||
Бронхи
| ||
Легені
|
(На дошці продовжуємо заповнювати схему)
VI. Узагальнення і систематизація знань
1. Інтерактивна методика «Гроно»
2. Загадки
· Сопе, хропе, часом чхає,
Сюди-туди зазирає;
На морозі замерзає,
Бо одежини не має. (Ніс)
· Два брати у грудній порожнині
Живуть і газообмін забезпечують. (Легені)
3. Виконати завдання «Перевір себе» (слайди 34-36)
4. Відповіді учнів на проблемне запитання, поставлене на початку уроку
VII. Рефлексія
- Я сьогодні дізнався…
- Я запам’ятав…
- Мене вразило, здивувало…
VIII. Домашнє завдання
1. Вивчити параграф 29.
2. Підготувати «Цікавий факт» на тему: «Унікальні голоси людей».
Картка 1
1. Які речовини переносять кров? Назвіть функції крові.
2. Чим відрізняється венозна й артеріальна кров?
|
Картка 2
1. Охарактеризуйте мале коло кровообігу.
2. Як рухається кров великим колом кровообігу?
|
Картка 3
1. Навіщо людині два кола кровообігу?
2. Які органи дихання трапляються у тварин?
|
Будова і функції дихальної системи
Група 1
1. Носова порожнина (с. 89, параграф 29).
2. Глотка (с. 89, параграф 29).
|
Будова і функції дихальної системи
Група 2
1. Гортань ( с. 90, параграф 29).
2. Трахея (с. 90, параграф 29).
|
Будова і функції дихальної ситеми
Група 3
1. Бронхи ( с. 90-91, параграф 29) .
2. Легені (с. 91, параграф 29).
|
Немає коментарів:
Дописати коментар